הצעת מחיר לבניית אתר בדומה להצעת מחיר לעיצוב גרפי מתייחסת למתן שירות ופחות כמוצר. בנייה של אתר אינטרנט או עבודת עיצוב יכולה להיות על הסקלה שנאה בין טוב לרע אך קשה מאוד להגדיר מהי הצלחה במקרים רבים מאחר וללקוח לא תמיד יש את הכלים הנדרשים כדי לאמוד את רמת העבודה ואת כל המתרחש מאחורי הקלעים ולכן בשונה מהספקה של מוצר כלשהו אותו אנו רואים ישר כאן יש צורך בקיומו של אמון בנוגע לפרטים הבאים:
- רמת המומחיות שלכם כבעלי מקצוע (מתכנת / מעצב גרפי / אסטרטג)
- רמת הניסיון שלכם בפיתוח או עיצוב אתרים דומים.
- רמת ההבנה שלכם את הלקוח והלקוחות שלו.
- היכולת שלכם לעמוד בזמנים ולקיים את המובטח.
- דוגמאות לעבודות קודמות / המלצות מלקוחות אחרים.
כפי שניתן להבין הצעת מחיר לבניית אתר אינה רק הצעה פרקטית אלא עליה להיות משכנעת וכתובה בדיוק לטעמו האישי של הלקוח תוך הבאה של דוגמאות והסברים מפורטים כדי שיבין שביכולתו לסמוך עליכם ואף לעקוב אחר משף פיתוח או עיצוב האתר. כדי לעשות זאת נשים דגש על הסברים פשוטים לעיכול ולהבנה וכאשר אנו מגישים הצעת מחיר לבניית אתר עלינו לנסות להפוך את השירות למוצר מובן ונדרש שביכולתו להבין ולאשר שזהו המוצר עליו הוא חולם.
איך כותבים הצעת מחיר לבניית אתר בצורה הנכונה?
כדי לבנות הצעת מחיר בצורה הנכונה יש לקבוע סדר מסוים כדי שהלקוח ימצא את ידיו ואת רגליו ולנסות לתרגם את התוכן למילים מובנות ולהסביר בשימוש בדוגמאות מה כל חלק במערכת ואיך עושים בה שימוש עם דגש למשמעות הרבה שיש לרכיב על פועלו ואופן הצגתו של האתר במנועי החיפוש וכמובן בעיניו של המשתמש – בואו נתחיל:
הקדמה להצעת המחיר
הצעת מחיר לבניית אתר כמו כל הצעת מחיר אחרת, חייבת להיפתח עם תאריך ועם מגבלת זמן בה תקפה ההצעה מאחר ולעתים דברים משתנים או לקוח אחר מבקש שירות ואין ביכולתכם לעמוד בכמות העבודה. לאחר מכן חשוב להבהיר בין אילו צדדים הצעה זו מתקיימת כך שרק הנמען הוא זה שזכאי לפדות הצעה זו ולא כל אדם אחר.
לאחר שהבהרתם את הנושא ביכולתכם לעלות שלב אחד קדימה ולתאר ללקוח את העבודה שלכם, מי אתם? למה עליו לבחור בכם? וכמובן להציג בפניו דוגמאות ללקוחות קיימים ולעבודות שעשיתם בעבר כדי שירגיש בנוח לסמוך עליכם ולבקש את שירותכם.
כתובת האתר (Domain)
מפתחים וחברות נוטים לשכוח שבמקרים רבים מי שעומד מולם אינו מכיר את הביטויים השגורים בפיהם וכאשר אתם אומרים להם בחצי משפט שיש לרכוש דומיין להם אין מושג על מה אתם מדברים והדבר גורם לתחושת חוסר נעימות ללקוח שיכולה להתפרץ בשלבים מתקדמים יותר במשא ומתן ולכן טוב וראוי לפתוח בהסבר קצר מהו אותו כתובת האתר, מה המשמעות שלו וכמובן מהו העלות השנתית שעומדת על 75 ש"ח בלבד לשנה – לא הוצאה גדולה.
אחסון האתר (Host)
לאחר שהסברתם ללקוח את המשמעות של כתובת האתר יש צורך לעלות שלב ולהציג בפניהם את התשתית שבו תאוחסן האתר. אפשר לתאר ללקוח את הדומיין ככתובת בדומה לרחוב ואת השרת אחסון כקרקע עליו בונים את הבית (האתר). במידה ותסבירו את הדברים בצורה מסודרת תגלו הבנה גדולה יותר כאשר תדרשו מהלקוח שייקח חבילת אחסון גדולה ומקצועית יותר שכוללת שירותי החזקה ותיפול קבועים גם אם מדובר בהוצאה קבועה של כמה מאות שקלים בחודש.
מערכת האתר
הנתונים מראים שאחוז עיקרי של האתרים כיום בנויים על מערכות קוד פתוח כדוגמת אתר וורדפרס, אתר מג'נטו, אתר ג'ומלה, אתר דרופל, ויש עוד דוגמאות רבות לכך. במקרים בהם אתם עושים שימוש במערכות אלו חשוב להסביר ללקוח מה המשמעות של הדבר. הלקוח צריך להבין את היתרונות והחסרונות לצד הבנה בסיסית שמדובר בשלב של האתר ועליו נלביש את העיצוב הייחודי שמותאם עבורו.
זכויות על קוד האתר אף הם חייבים להיכלל בהצעת מחיר לבניית אתר. במידה ואתם עושים שימוש במערכת קוד סגור קרי, מערכת שאתם בניתם הרי שיש לידע את הלקוח על כך שאין לו זכויות על מערכת האתר בפועל. במידה ונעזרתם במערכת קוד פתוח, כדאי ליידע את הלקוח ולהסביר לו שהקוד שייך לו ובבעלותו המוחלטת אלא אם כן הוסכם אחרת.
*במקרים מסוימים מפתח האתר מבקש זכויות להצגת פרטי בונה האתר בתחתית האתר למטרות קידום של העסק. חשוב להכליל פרט קטן זה בהצעת המחיר אחרת לא תוכלו לטעון לזכויות שלכם לאחר מכן.
עיצוב האתר
אין ספק אחד הקשיים המהותיים בכל אפיון אתר. הצעת מחיר לעיצוב אתר יכולה להינתן כנספח להצעת המחיר או כרכיב בהצעת המחיר הגורפת, אנו ממליצים לחבר בין השניים מאחר ובכך אתם שומרים על סדר עבודה מול הלקוח. הלקוח יודע בכל זמן נתון באיזה שלב אתם בפיתוח ובמידה ואתם נעזרים במערכת ניהול פרויקט ניתן ממש לאפשר ללקוח לצפות בקצב ההתקדמות שלכם.
אפיון עיצוב אתר
אפיון אתר משתנה בין אתר לאתר. אתר תדמית ואתר שירות לצד אתר מכירות יראו אחרת לגמרי במהלך האפיון. חשוב מאוד להבין כבר בשלב זה את הלקוח כדי שהאפיון יצא בצורה הטובה ביותר. כלומר, במידה ותזהו את המטרה האמיתית שלשמה נדרש האתר יהיה קל בהרבה למצוא את התבנית או לעצב את מראה האתר בהתאמה אישית:
אתר תדמית
באתר תדמית יש חשיבות מכרעת לעמוד הבית ולכן מירב המאמצים יהיו למצוא את הגרסה העיצובית הנכונה ללקוח וננסה למצוא אתרים שהלקוח אוהב כדי ללמוד מהם על טעמו ולכוון כמה שיותר מדויק כבר בפעם הראשונה, העמודים הפנימיים באתרים מסוגים אילו כבר הרבה הרבה פחות מורכבים ופשוטים לתכנון מאחר ובמרבית הפעמים יכילו טקסט ותמונה בלבד.
אתר מכירות / שירותים
אפיון ותכנון של אתר מכירות יראה אחרת לחלוטין. מדובר ביצירת תהליך רכישה ברור ונוח לגולשים לצד הערותיו ובקשותיו של הלקוח שלא תמיד תואמים את המציאות. לשם כך מומלץ להשקיע זמן רב בהסברים מפורטים ללקוח ובשימוש ב: wireframe / mockup (הדמיה של האתר לפני עיצובו) כדי שהבחירה תתבצע מראש ולא לאחר שסיימתם לעבוד כך שתחסכו עבודה רבה.
במקרים מסוימים בהם אתם בונים את האתר בהתאמה אישית ניתן ואפשר לבנות תכנית עבודה מסודרת הכוללת את מכלול הספריות, תוספים, קטעי קוד והסבר על העבודה הרבה כך שהלקוח יבין שמדובר בהליך ארוך ומייגע שמצריך הרבה זמן וסבלנות – לפעמים כאשר לקוח מבין כמה מעט הוא יודע נוח לו לתת לכם לעבוד מעט יותר בשקט וזה בהחלט חשוב.
לאחר שהלקוח אישר את הנראות של האתר, אישר שאכן העיצוב נאה בעיניו יש להחתים אותו על נספח נוסף כזה שימנע ממנו לבקש שינויים שאינם בהצעת המחיר לבניית האתר ובמידה וירצה שינויים נוספים יאלץ לשלם עליהם בהתאם לשעות העבודה הנדרשות לכך.
הוספת סעיף המגבילה את האחריות לתאימות מסכים חשובה אף היא. יש להסביר ללקוח שאף שהעיצוב עליו חתם נראה מושלם בדפדפן אחד אין הדבר אומר שעליו להתאים לכלל הדפדפנים, נפוץ כיום לא להתחייב על דפדפנים ישנים מאינטרנט אקספלורר גרסה 9 ומטה. כלומר עם סבא של הלקוח לא רואה את האתר כנדרש אין לכם אחריות על כך וזאת כי אין לדבר סוף..
תוספים שיותקנו במערכת האתר
רוב בקשותיהם של הלקוחות נדרשו בעבר על ידי אחרים ולכן במערכות פופולריות נוכל למצוא תוספים מדהימים שעושים עבורנו עבודת קודש וחוסכים מאמץ רב. הלקוח לרוב אינו מבין בדבר ועליכם להסביר בפירוט רב אילו מדרישותיו נבנים בהתאמה אישית ואילו מדרישותיו ירכשו או יורדו כתוספים שיותקנו על גבי המערכת, כאשר התוספים הפופולריים הם:
- תוסף המאפשר השארת פרטים.
- תוסף המאפשר רכישות באתר.
- תוסף המאפשר הצגה של תמונת באנר.
- תוסף המאפשר הצגה של גלריות.
- תוסף המאפשר קידום איכותי במנוע החיפוש.
- תוסף המאפשר התממשקות עם רשתות חברתיות.
- תוסף המאפשר מעקב וניתוח נתונים.
- תוסף המאפשר הצגה של נושאים דומים.
- תוסף המאפשר האצה של המערכת.
- תוסף ייעודי לבקשת הלקוח.
לאחר שכל הסעיפים הקודמים הושלמו כלומר, רכשנו כתובת לאתר, הפנינו את הכתובת לשרת, העלינו את קבצי המערכת, עיצבנו אתר והעלינו את התבנית החדשה הרי שהתקנה של תוספים אלו צריכה להיות קלה אך יש להיזהר ולבדוק שאכן כל תוסף עובד כמובטח ועונה על הצפיות.
הזנה של תוכן ראשוני לאתר
חשוב להדגיש בהצעת מחיר לבניית אתר ללקוח כבר מראשית הדרך שאתם מוסיפים עבורו תוכן הכרחי בלבד. כלומר, עליו להיות אחראי להוסיף את התכנים בכוחות עצמו ואתם מוסיפים רק מה שנדרש כדי לעמד את האתר ולהצגת מוכנות האתר – גם אם מדובר בתוכן לא נכון ולא הכרחי. כדי שתוכלו לעשות זאת עליכם להבהיר את הסעיף הבא:
לוח זמנים לבניית האתר
אחד הדברים היותר חשובים עבור כל מזמין שירות הוא לקבל את השירות בזמן ובצורה הטובה ביותר. כאשר אתם מציעים הצעת מחיר לבניית אתר חשוב מאוד להציע פרק זמן ארוך מן הנדרש וזאת מאחר וכמעט כל עבודת תכנות נתקלת בבאגים שונים שמאריכים משמעותית את זמן הפיתוח ואתם לא תרצו להפסיד כסף או זמן על כך וגרוע מכך לא תרצו לאכזב את הלקוח ולא לעמוד בזמנים הקבועים מראש.
שיעור הסבר על המערכת
הלקוח שלכם אינו בקיא במערכת החדשה שהצגתם בפניו ולכן עליכם להסביר לו איך עושים שימוש במערכת ומה הם האפשרויות אתם ניתן לעבוד. נהוג להקצות מספר שעות (2 שעות) להדרכה פרונטלית או בשיחת וידאו אך ניתן להוסיף יותר בעלות נוספת או בהסכמה מראש לפני תחילת העבודה המשותפת ויש להבהיר זאת, אתם אינכם מדריכים אלא מפתחים!.
שאלת המחיר בהצעת מחיר
לאחר שהכול הובהר ללקוח בצורה פשוטה וידידותית קל מאוד עבורו להחליט האם אתם עונים על ציפיותיו ולכן נשארת לו שאלה אחת בלבד: מה המחיר! חשוב מאוד להיות אנושיים וראליים ולהציע הצעה הגונה שתוודא שהוא סוגר אתכם במקום ואתם זוכים ללקוח נוסף.
מחיר דוגרי
הצעת מחיר שמתבטאת במשפט "סך הכל" : X ש"ח.
שיטה זו בעצם יוצאת מתוך הנחה שקיבלתם הסבר מצוין על השירות ורוצים לקבל את המידע מיד.
מחיר טבלה
חברות אוהבות את מחיר הטבלה בה הם מציגים ללקוח שלשה אפשרויות כאשר האמצעית היא הטובה ביותר ללקוח. ההבנה שהלקוח לא יכול לאפשר לעצמו לבחור את הזול ביותר בו חסרים פרטים מבקשותיו לצד החוסר יכולת עמידה ברף העליון דוחקים בו לבחור את אפשרות הביניים שיקרה במעט מהסכום אותו תכנון להוציא בתחילה ומאפשרת לכם לדרוש מעט יותר.
בשיטה זו בעצם מציגים תוספים שונים ואפשרויות עיצוב שונות, כך לדוגמה נהוג להציג בבניית אתר וורדפרס את האפשרויות לבנייה מותאמת אישית עם שינויים מערכתיים ברף העליון, התקנה והתאמה של עיצוב כך שיהיה בהתאמה אישית באמצע וההצעה הזולה תהיה התקנה של עיצוב בסיסי שלא רלוונטי לאף אחד.
בניית אתר שעלותה גבוהה מכמה אלפי שקלים לרוב תכלול תשלומים ועליכם לקבוע מה הם פרקי הזמן שבהם אתם מעוניינים לקבל תשלום. האם אתם מצמידים את התשלום לקצב הפיתוח באתר? האם אתם מצמידים את התשלומים באופן קבוע ללוח השנה או האם אתם מחלקים את התשלום למקדמה וסיומת. הכל תלוי בכם ובהסכם מול הלקוח אבל חשוב מאוד להוריד את כל האמור על הנייר.
חתימה על הצעת המחיר
נהוג להוסיף מקום לחתימה על גבי כל עמוד של הצעת המחיר כך שיהפוך להצעת עבודה – חוזה לכל דבר איתו נוכל להתחיל לעבוד באופן מיידי. חתימה על העמודים מצידו של הלקוח מאשרת שהכול מובן לו והוא מאשר את הדברים כך שלא יוכל לבוא לאחר מכן בטענות כאשר יבקש דברים שאינם נמצאים על גבי הצעת המחיר.
נספחים להצעת המחיר לאתר
נספחי הצעת המחיר בבניית האתר חייבים להכיל כמה שיותר פרטים משלימים שאמנם לא מעיקרי הצעת המחיר אך מחייבים אתכם באותה מידה. לדוגמה: שירותים נוספים כדוגמת קידום אתרים, שירותי ייעוץ, ליווי באתר, שעות נוספות בהסברה על שימוש באתר עם עלות קבועה עבור הלקוח.
בנוסף נהוג להוסיף מגבלות וזכויות שונות כיכולת להעביר את הפרויקט למפתח משני או להגביל את משך השעות או מספר הסקיצות בעבודת העיצוב.
כפי שפתחנו, ככל שהצעת המחיר תהיה ברורה וכתובה בשפה המותאמת ללקוח כך הסיכויים שיסגור אתכם גבוהים יותר, ככל שההסברים ברורים יותר כך הסיכוי לחילוקי דעות בשלבים מתקדמים יותר קטנים משמעותית. ככל שתשכילו לעדכן ולהסביר את הדברים בצורה מסודרת וסובלנית ללקוח כך תזכו להמלצות חמות יותר ולגידול במספר הלקוחות – הלקוחות הישראלים קשים אמנם אך יודעים לפרגן ולהמליץ כאשר הם זוכים לאדם כשרוני וידידותי שעוזר להם ומשקיע בשמחה באתר החדש כנדרש.
בהצלחה 🙂
צריכים עזרה? רוצים ייעוץ מקצועי פנו אלינו!