התייעצו איתנו:

ראשי / מידע נדלן / חדשות נדלן / תחבורה ציבורית: הפתרון הטוב ביותר לעליית מחירי הדירות בישראל

תחבורה ציבורית: הפתרון הטוב ביותר לעליית מחירי הדירות בישראל

adimage

תחבורה ציבורית, אותה תחבורה ציבורית אשר משמשת להתניידות מעטי היכולת והצעירים היא זאת שיכולה להביא פתרון מהיר ומידי לעליות המחירים בישראל!. מרבית עליות המחירים בישראל נובעים מכך שהמשרות הטובות ביותר ממוקמות בכמה ערים מרכזיות: תל אביב, פתח תקווה, רמת גן והרצליה. ערים אלו מרכזות את החברות הרב לאומיות, את חברות הטכנולוגיה המובילות ובעיקר את כל המשרדים החשובים כדוגמת הבנקים, ההשקעות, והנדל"ן. מדובר בערים בהם המסחר עובד שעות נוספות ואליהם נהוג לעלות לרגל בכל יום כדי ליהנות ממשכורת גבוהה יותר ותנאי עבודה משופרים.

ערי המרכז אמנם משופעים בעבודות מצוינות אך התחבורה הציבורית בהן נוראית. כל כך קשה להתנייד כיום בתל אביב באמצעות תחבורה ציבורית עד שיש רבים שמעדיפים אופניים על פני התחבורה הציבורית הרגילה. גם הגעה לעיר אינה פשוטה כלל ועיקר, הגעה ברכב מלווה בפקק אינסופי מכל עבריה של העיר ואילו הגעה בתחבורה ציבורית משמעותה הגעה לעורק ראשי בעיר ומשם מעבר לרשת תחבורה ציבורית נוספת שתהפוך את מהירות ההגעה בנתיב המהיר לחסרת כל חשיבות.

מה היה קורה עם תחבורה ציבורית תקינה?

בעוד הביקוש לדירות באזור תל אביב ובשכנות לה גורמת לעליית מחירי הדירות בישראל דווקא תחבורה ציבורית איתנה יכולה הייתה לפתור את הביקוש הזה באמצעות פתרונות נוחים מספיק שיאפשרו מגורים בעיר אחרת אף בפריפריה דבר שיגרום לכך שמפת הביקוש תתרחב ומחירי הדירות בישראל יהפכו להרבה יותר הגיוניים. למה הכוונה? במידה והיו פורסים עורקי תנועה ברורים ומתוחמים בדומה לפסי הרכבת, ובמידה וניתן היה לסמוך על אותן חברות שיעמדו בהבטחותיהם ויביאו את העובדים למקומות העבודה בזמן הרי שניתן היה להתגורר בערים מרוחקות ולהגיע בנסיעה מהירה ושקטה למקום העבודה. כדי שזה יעשה על הממשלה לבצע את אחת מהשניים: לזרז את תהליך הקמת הרכבת הקלה בתל אביב או לבנות מערך הסעה מהירה בתוך העיר פנימה.

 
צריכים עזרה? התייעצו עם המומחים של Unadlan ונשמח לעזור! 
  

נשמע לכם מגוחך?, בואו נבחן את הנושא:

  • משך הנסיעה כיום בתל אביב באמצעות תחבורה ציבורית מאוניברסיטת תל אביב ועד לתחנה מרכזית חדשה בתל אביב תעמוד על כ45 דקות בממוצע.
  • משך הנסיעה כיום לתל אביב באמצעות תחבורה ציבורית מקרית גת ועד תל אביב עומד על 90 דקות בממוצע. (50 דקות ברכב)
  • משך הנסיעה כיום לתל אביב באמצעות תחבורה ציבורית מבית שמש תל אביב עומד על 100 דקות בממוצע. (50 דקות ברכב)
  • משך הנסיעה כיום לתל אביב באמצעות תחבורה ציבורית ממודיעין לתל אביב עומד על 80 דקות בממוצע. (35 דקות ברכב)

כידוע הגעה לעיר תל אביב אינה היעד יש להתנייד בתוכה בתחבורה ציבורית נוספת דבר שהופך את השימוש בתחבורה ציבורית למיותרת לחלוטין עבור הבאים מחוץ לעיר וזאת בהנחה והגיעו ברכבת. במידה וההגעה נעשית באוטובוסים הרי שהבעיה חמורה עוד יותר. בסופו של דבר, שילוב של נסיעה ארוכה, עלויות דלק, ועייפות החומר מביאים את העובדים לחפש דירות בערי המרכז היקרות ממילא. הסרת הלחץ בדמות תחבורה ציבורית מהירה ונוחה עד למקומות העבודה הייתה עושה פלאים למחירי הדירות בתל אביב ובמרכז כולו וההשפעה של הסרת לחץ זה היא מחירי הדירות שירדו לרמת האפשרי וההגיוני.

מה רע בתכניות אותן מקדמים כיום בממשלה?

על הנייר תכניות להתחדשות עירונית מאפשרות בנייה לגובה ופיתוח של בניינים ישנים כך שיוכלו להתגורר בהן יותר דיירים במסגרת תכניות פינוי בינוי ותמ"א 38 אך בפועל מדובר בלחץ נוסף על הערים הגדולות שזוכות בכל מקרה לביקוש רב ומספר כלי הרכב והעומס על התשתיות רק יגביל את התנועה עוד יותר. כאשר בוחנים תכניות אלו מקרוב מגלים שהן יוצרות פעמים רבות עומס משמעותי על מרכזי הערים ועל שכונות מגורים שקטות שהופכות לפקוקות ולמוגבלות במיוחד כאשר מחפשים בהם חנייה לרכב לאחר יום עבודה ארוך ומתיש.

תכנית מחיר למשתכן כפי שהיא נראית כיום לא צפויה לפתור את בעיית עליית מחירי הדירות וזאת מאחר ומרבית המכרזים בכלל מיועדים לפריפריה. פרויקטים שצפויים להיבנות במקומם של הבסיסים שמתפנים בצריפין, תל השומר והקריה בתל אביב יופנו לאוכלוסיות חזקות יותר אשר יכולות לשלם כסף רב עבור קנייתם. במכרזים מסוימים כבר שומעים על דירות שימכרו במחיר מלא וזאת כדי שהבנייה במקום תיעשה ברמה טובה יותר (הקבלן יידרש למכור דירות במחיר גבוהה ויצטרך לתת תמורה אמתית לקונים אלו). בשורה התחתונה הבנייה במרכז הלחץ תהיה לעשירים בלבד דבר שירחיק את מעמד הביניים עוד יותר מחלום הדירה בבעלותו אלא אם כן יתפשר על אי שם בפריפריה וכאן אנו שבים לצורך האמיתי בתחבורה ציבורית טובה שתנייד את אותם בעלי דירות למקומות העבודה שלהם במרכז.

אך זה לא הכל, חישבו על הדבר הבא:

מחירי הדירות יורדים > יותר אנשים יכולים לחלום על דירה > הביקוש עולה > מחיר הדירות עולה!

האם ייתכן שהורדה זמנית של מחירי הדירות באמצעות מכרזים זריזים רק מאפשרים לענף הנדל"ן להתפתח עוד יותר? נכון מחירי הדירות באזורים בהם יש מכרזים צפויים לרדת במעט לתקופה קצובה של כמה שנים, אך האם מכרזים אלו מרחיבים את היצע הקונים יחד עם הדירות? ייתכן מאוד שברגע שהחלום לדירה בבעלות תהפוך לאפשרית לביצוע ובמרחק נגיעה נראה הצפה של קונים אשר בתורם יאזנו את המגמה לטובת עלייה מחודשת של מחירי הדירות בישראל? הרי כל אדם מבין שככל שהביקוש עולה על ההיצע המחירים עולים.

מה הפתרון לבעיית הדיור בישראל?

שילוב של היצע דירות רחב ידיים דווקא בפריפריה ודווקא במרחק סביר ממרכז הארץ יאלץ תושבים רבים להגר לדרום ולצפון ואף להקים שם עסקים וחברות משגשגות אך זה כמובן לא מספיק. יש לשפר משמעותית את התחבורה הציבורית בישראל כך שאותם תושבים שרוצים לקנות דירות בדרום הארץ ובצפונה יוכלו לעשות זאת מבלי לאבד את מטה לחמם – מקום עבודתם באחד ממגדילה המאפירים של תל אביב. הפתרונות המוצעות כיום נעשות בחפוזה והן חלקיות במקרה הטוב. כידוע, אין פוליטיקאי בעולם שיכול לשלוט במחירי השוק ובמאפיינים הקיימים בשוק החופשי. אלו שהמתינו למע"מ 0 של יאיר לפיד ספגו עליית מחירים שספק עם מחיר למשתכן אכן תוכל להשלים כך שקניית דירה בזמן זה אינה בהכרח רעיון רע.

הפתרון בנקודות:

  • מתן אישורי ייבוא פועלים מסין ומדינות מזרח נוספות.
  • זירוז הליכי מתן אישורים והוצאת מכרזים רבים יותר לשיווק דווקא בפריפריה.
  • עידוד בנייה בפריפריה על ידי חיבור שכונות חדשות למערך תחבורה מהיר לתל אביב.
  • עידוד הקמה ופיתוח של מרכזים משמעותיים כפי שמתרחש כיום בירוחם ובבאר שבע.
  • תיקון / שיפור מערך תחבורה עוקף תל אביב ובעיר עצמה (הרכבת הקלה – עוד עשור לפחות)
  • שקט תעשייתי מצד הפוליטיקאים – הציבור שבע הבטחות שווא.
 
צריכים עזרה? התייעצו עם המומחים של Unadlan ונשמח לעזור! 
  

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שטר חוב שכירות | ייעוץ השקעות נדל"ן | קניית דירה | חוזה שכירות | משכנתא  | משכנתא למסורבים | לפרסום באתר | יצירת קשר: 058-5678901[email protected]   
תחבורה ציבורית: הפתרון הטוב ביותר לעליית מחירי הדירות בישראל
5 (100%) 2