התייעצו איתנו:

ראשי / מידע נדלן / מידע למשכיר דירה / משרד ביתי: מה המשמעות של משרד ביתי על החזרי הוצאות ומיסוי מקרקעין?

משרד ביתי: מה המשמעות של משרד ביתי על החזרי הוצאות ומיסוי מקרקעין?

    adimage

משרד ביתי אינו דבר נדיר כיום. מעל רבע מהמעסיקים בעולם ההייטק מעודדים את עובדיהם לעבוד מהבית ועוד ועוד בעלי דירות בוחרים להקצות אזור בבית כמשרד לעבודה השוטפת. משרד ביתי גורר שאלות רבות לגבי ענייני מיסוי כדוגמת האם משרד בבית מחושב כהוצאה מוכרת? האם עבודה בבית פוגע במעמד הדירה כדירה יחידה / דירה מזכה לצורך חישוב מס שבח בעת מכירתה וכן שאלות רבות נוספות עליהם נענה במאמר זה:

משרד ביתי

נראה שיש נטיה הולכת וגדלה בעולם לנצל חלק מחלל הבית לאזור עבודה וזאת מתוך הבנה שהתקשורת המצוינת והגלובליזציה כבר אינם מחייבים בנוכחות מתמדת במקום העבודה. מעסיקים לא מעטים מעדיפים לבחון את עובדיהם על סמך ביצועים ולא על סמך זמן בעבודה. יתרה מזאת, רבים יותר מהעצמאים מרגישים שביכולתם לקיים פגישות בעזרת סקייפ ואו כלים אחרים ואינם נדרשים עוד לצאת לפגישות פיזיות עם לקוחותיהם ולכן אינם רואים סיבה לנכון לשכור משרד אלא להחזיק כזה בביתם.

שינוי מגמה זה מעלה שאלות לא קטנות וזאת מאחר וברגע שעובדים מהבית יש לבחון את מידת השימוש באותו השטח המשרדי ולברר שלוש נקודות חשובות מאוד:

  1. האם אכן מותר לקיים עסק בדירה פרטית מבחינת העירייה?
  2. האם הדירה עדיין נחשבת כדירה הפטורה ממס שבח במכירתה?
  3. האם ניתן לקבל החזר מס על דירה כהוצאה מוכרת?

אלו שאלות שכל שוכר דירה ואו בעל דירה המשכיר את הנכס חייבים לשאול את עצמם וזאת בכדי שיוכלו לקבל את ההחלטות הנכונות ביותר ברמה הכלכלית. וכעת נעבור שאלה שאלה ונענה עליה:

האם מותר להשתמש בדירה לעסק?

השכרת דירה לעסק או הפיכת דירה פרטית לעסק יכולה להיות מותרת ויכולה להיות אסורה. בכל רשות מקומית יש הגדרות של שימושים מותרים לעסק ושימושים אסורים לעסק. כך לדוגמה, ישנם רשויות שמאפשרות שימוש בדירה למטרת פתיחת מעון ילדים, משרד עורכי דין, רופאי שיניים וכן מגוון שירותים נוספים. מהצד השני יש רשויות אחרותש אינם מאשרות פעילות עסקית בדירות המיועדות למגורים ללא אישור שימוש חורג ברמתן.

במידה ואכן עשיתם שימוש אסור בנכס וזאת ללא הסכמת הרשות המקומית הרי שאתם עוברים עבירה פלילית ויכולים לעמוד לדין על כך. אך יש לקחת את הדברים בפרופורציות, כל עוד מדובר בעסק שאינו מערב קבלת קהל ואו אורחים רבים. אין שום גורם שיכול לדעת על כך ויתרה מזאת אין סיבה לא לקבל אישור שימוש חורג בנכס במידה ומבקשים זאת. עובדי הייטק וטכנולוגיה שעובדים מול המחשב אינם צריכים לדאוג לגבי עצם השימוש בדירה כעסק וזאת במיוחד כאשר הדירה משמשת גם למגורים.

האם הדירה נחשבת כזכאית לפטור ממס שבח?

ישנה הגדרה בחוק שפוטרת את בעלי דירה יחידה מתשלום מס שבח במועד מכירת הדירה. כדי לזכות בפטור זה על הדירה להיות דירה יחידה ששימשה למגורים ולכן במידה והדירה שימשה למטרת עסק. כלומר, היה בה קליניקה, מרפאה, משרד או כל שימוש אחר לא תהיו זכאים לפטור זה ותידרשו לשלם מס בגובה 25% על עליית ערך הנכס. במידה ואכן תרצו את ההנחה הזאת למרות הכל יהיה עליכם לעשות שימוש בנכס ל-4 שנים נוספות למגורים ורק אז למכור את הדירה כדירה למגורים ולזכות בהטבה.

ולמרות זאת, במידה ועיקר השימוש בנכס היה למגורים ובמידה ואכן התגוררתם בנכס ורק היה לכם עסק במקביל בדירה הרי שהדבר לא יפגע בעיקר השימוש בנכס וכן תהיו זכאים להטבה. ולכן, עובדי הייטק שבוחרים לעבוד מהבית זכאים להטבות המס במכירת הדירה. כך גם עורכי דין, פסיכולוגים, יועצים וכל מי שמחזיק משרד בביתו אך גם בוחר להתגורר בנכס. ולסיכום הכלל כזה:

  • הדירה משמשת בעיקרה לעסק – אינכם זכים לפטור ממס שבח.
  • הדירה משמשת בעיקרה למגורים – אתם זכאים לפטור ממס שבח.

יש לציין שישנם מקרים רבים בהם בעל הדירה טוען שהדירה שימשה בעיקרה למגורים אך בפועל שימשה לעסק בלי מבקרים רבים ואו קבלת קהל ומוכרי הדירה מציינים ששימשה למגורים וזוכים להטבה וזאת מאחר ואין דרך ממשית להוכיח שהנכס לא שימש למגורים.

האם ניתן לקבל החזר מס על דירה כהוצאה מוכרת?

בהחלט. במידה ואתם עובדים מהבית ורוצים לקבל החזרי מס על אותן הוצאות שהמרש מייצר בהחלט ניתן לדרוש זאת. נהוג לבחון את גודלו היחסי של המשרד בבית ולפי זה לקבוע את רף העלויות. כך לדוגמה, דירת 4 חדרים בה חדר אחד משמש כמשרד עבור אחד מבני הזוג יזכה בהחזר של 25% מהוצאות מסוימות הרלוונטיות לקיום המשרד. ובכללי ניתן לקבוע שגובה ההחזר על ההוצאות בדירה יכול לנוע בין 25%-33% בהתאם למידת השימוש והרלוונטיות של ההוצאות השונות.

על הדירה עצמה:

  • דירה בשכירות: במידה ויש פטור מניכוי מס או שהנכס מושכר מעסק ניתן לקבל החזר.
  • דירה בבעלות: עד 80% מעלויות הריבית על המשכנתא וחישוב פחת לנכס.

נושא הדירה הוא עניין מורכב במעט ומומלץ להתייעץ עם רואה חשבון בנושא ולבחון את מידת השימוש בנכס והיכולת שלכם לבקש קבלה על השירות של השכרת הנכס מהמשכירים שיכולים לחשוש מכך שהדירה שבבעלותם מאבדת את ההגדרה של "דירה למגורים" וכך גם לגבי חישובי הפחת שניתן לשקלל בהחזרי המס.

על השירותים השונים:

  • הוצאות על חשמל – החזר יחסי ביחס לגודל המשרד והדירה.
  • הוצאות על ארנונה – החזר יחסי ביחס לגודל המשרד והדירה.
  • הוצאות על ועד הבית – החזר יחסי ביחס לגודל המשרד והדירה.
  • הוצאות על אינטרנט – עד 80% מההוצאה הכוללת ועד לתקרה הקבועה בחוק.
  • הוצאות על טלפון  – עד 80% מההוצאה הכוללת ועד לתקרה הקבועה בחוק.
  • הוצאות על גז – החזר יחסי ביחס לגודל המשרד והדירה.
  • הוצאות על ריהוט – – בהתאם למקובל בהחזרי מס לעסק רגיל.
  • הוצאות על ניקיון ואחזקה – בהתאם לצורך וליכולת ההוכחה שלכם.
  • הוצאות על ציוד משרדי – בהתאם למקובל בהחזרי מס לעסק רגיל.
  • הוצאות על כיבוד קל – ניתן לקבל החזר מס אך לא החזר מע"מ.

חשוב לדעת, במידה ומתקינים טלפון, אינטרנט, מונה חשמל וכן כל הוצאה אחרת שניתן למדוד במיוחד עבור משרד ביתי. כלומר, ניתן להוכיח בבירור שאכן השימוש היה לצרכים עסקיים בלבד הרי שניתן להזדכות על מלוא ההוצאה.

כפי שניתן לראות, בהחלט אפשר ורצוי להחזיק משרד ביתי וזאת מאחר ואתם זכאים להטבות מס ולא בהכרח מאבדים את הזכויות שמגיעות לכם ברמת מיסוי מקרקעין. משרד ביתי לא רק שאינו מזיק אלא אף יכול לחסוך לכם לא מעט כסף בהוצאות עליהם כלל לא בהכרח שחשבנו שניתן לחסוך בהם כבחשמל ובארנונה ובמקרים רבים מדובר בסכומים לא קטנים בכלל מידי שנה.

רוצים ייעוץ מרואה חשבון בנושא? צריכים ליווי מקצועי? פנו אלינו:

 
צריכים עזרה? התייעצו עם המומחים של Unadlan ונשמח לעזור! 
  

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שטר חוב שכירות | ייעוץ השקעות נדל"ן | קניית דירה | חוזה שכירות | משכנתא  | משכנתא למסורבים | לפרסום באתר |יצירת קשר: 058-5678901[email protected]   
Uwebsite - אפיון אתרים | WEmanage - ניהול אתרים
משרד ביתי: מה המשמעות של משרד ביתי על החזרי הוצאות ומיסוי מקרקעין?
5 (100%) 2